Terapia integracji sensorycznej

  • Zajęcia integracji sensorycznej

  • Na terapię SI zapraszamy także dzieci nie uczęszczające do naszego Przedszkola i Żłobka. Do dyspozycji rodziców jest nasz własny parking usytuowany bezpośrednio przy wejściu do budynku Przedszkola i Żłobka.

    Zajęcia integracji sensorycznej mają na celu poprawę funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór, rejestrowanie i przetwarzanie bodźców zmysłowych (sensorycznych).

    Prowadzenie terapii poprzedzone jest szczegółową diagnozą, która decyduje o przebiegu zajęć i rodzajach ćwiczeń jakie dziecko powinno wykonywać.

  • Każdy z rodziców po przeprowadzeniu pełnej diagnozy SI dziecka otrzymuje ocenę rozwoju procesów integracji sensorycznej oraz kompletny zestaw ćwiczeń, które będzie mógł wykonywać z dzieckiem w domu (5-10 minut codziennie).

    Zajęcia terapii SI trwają 50 minut + 10 minut na omówienie zajęć z rodzicami. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od indywidualnych potrzeb oraz możliwości rodziców i waha się od jednego do trzech spotkań w tygodniu.

    W naszym dobrze i nowocześnie wyposażonym gabinecie terapii SI znajdziecie Państwo wykwalifikowanych, certyfikowanych terapeutów, którzy na podstawie wywiadu, testów oraz obserwacji zachowań dziecka ułożą indywidualne plany terapii.

  • Kiedy warto zwrócić się o pomoc do terapeuty?

  • Jeśli dziecko:

    • jest niezgrabne ruchowo, przewraca się, obija i potyka
    • ma kłopoty z rzucaniem i łapaniem piłki
    • nie potrafi przeskakiwać przez przeszkody
    • nie lubi bawić się masami plastycznymi i wykazuje awersje na dotyk
    • ma problemy z nauką jazdy na rowerze, hulajnodze
    • jest w ciągłym ruchu lub unika ruchu
    • nie zawsze rozumie polecenia do niego kierowane
    • ma problem z zapamiętywaniem
    • jest nadwrażliwe słuchowo lub nie słyszy dostatecznie pewnych dźwięków
  •  

    • nie lubi wycinać, rysować, źle trzyma przybory pisarskie
    • zbyt mocno ściska przedmioty, zbyt mocno przytula się
    • jest niechętne do obcinania włosów i paznokci oraz innych zabiegów pielęgnacyjnych
    • wykazuje opóźnienia w rozwoju mowy
    • ma trudności z koncentracją
    • często chodzi na palcach
    • lubi przepychanie się lub ciągnięcie innych osób
    • ma skłonność do przesadnych reakcji na otoczenie
    • ma trudności z zasypianiem
  • Co to jest Integracja Sensoryczna?

  • Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, układ przedsionkowy i proprioceptywny) z otoczenia do organizmu. Dzięki sprawnie działającemu układowi nerwowemu możemy segregować, porządkować i składać pojedyncze bodźce w kompletne reakcje mózgu. Prawidłowa organizacja wiadomości płynących z ciała i środowiska może być użyta do planowego ruchu, odpowiedniego napięcia mięśni, zachowania wyznaczonej pozycji ciała czy właściwego reagowania emocjonalnego na zaistniałą sytuację. Od przebiegu procesów dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym zależą wysoce skomplikowane procesy takie jak mowa, czytanie, pisanie czy liczenie.

    Terapeuta prowadzący zajęcia poprzez zabawę dostarcza odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Celowe, naprzemienne pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz poddawanie stymulacji na określone zmysły poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dziecko wykonując różne ćwiczenia doświadcza wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować informacje płynące z otoczenia.

    Integracja czynności zmysłowo – ruchowych rozpoczyna się już w życiu płodowym i jest najintensywniejsza przez pierwsze lata życia dziecka. Rozwój dziecka w tym czasie jest bardzo dynamiczny i niepokojące nas objawy w zachowaniu dziecka powinny być natychmiastowym sygnałem do konsultacji ze specjalistą. Możliwie wczesne rozpoznanie problemów dziecka jest ważnym elementem terapii i umożliwia w miarę efektywne działania zmierzające do poprawy funkcjonowania dziecka.

    Twórcą teorii integracji sensorycznej oraz jej praktycznego zastosowania była dr A.Jean Ayres – psycholog i terapeutka zajęciowa. Prowadząc zajęcia zauważyła, że niektóre problemy dzieci nie dają się wyjaśnić za pomocą znanych wcześniej mechanizmów. Biorąc pod uwagę procesy neurologiczne i funkcjonowanie systemów sensorycznych dostrzegła i wyjaśniała dysfunkcje w zachowaniu dzieci. Jako jedna z pierwszych odkryła, że układ nerwowy niektórych dzieci jest mniej stabilny co powoduje ich większą kruchość emocjonalną. W oparciu o jej badania powstała metoda, mająca pomóc dzieciom w przystosowaniu się do środowiska oraz prawidłowym reagowaniu na napotykane bodźce sensoryczne.

  • Nasi terapeuci

    • Magdalena Hordejuk
      terapeuta Integracji Sensorycznej, pedagog, terapeuta ręki

      Magdalena Hordejuk

      terapeuta Integracji Sensorycznej, pedagog, terapeuta ręki

      Jestem absolwentką Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Warszawie, którą ukończyłam z tytułem magistra o specjalizacji: doradztwo i terapia pedagogiczna. Posiadam Certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej (I i II stopnia), uprawniający do diagnozowania, planowania i prowadzenia terapii SI. Należę do Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej PSTIS. Ponadto, posiadam uprawnienia terapeuty ręki i zaburzeń motoryki małej u dzieci w wieku szkolnym.

      Praca z dziećmi jest dla mnie nieustanną inspiracją i wyzwaniem do poszukiwania nowych rozwiązań terapeutycznych oraz własnego rozwoju zawodowego. Systematycznie biorę udział w warsztatach, kursach zawodowych i kwalifikacyjnych oraz corocznych Konferencjach naukowo-szkoleniowych PSTIS.  Od wielu lat współpracuję z jedną z warszawskich niepublicznych poradni logopedyczno-pedagogicznych, w której zajmuję się diagnozą i terapią pedagogiczną u dzieci z trudnościami w uczeniu się w wieku wczesnoszkolnym.

      Prywatnie jestem mamą dorosłej córki, studentki psychologii.